W związku z licznymi nieprawdziwymi informacjami pojawiającymi się w przestrzeni publicznej na temat działalności myśliwych na granicy polsko-białoruskiej informujemy o podejmowanych przez nas czynnościach.
Czy polujemy w strefie stanu wyjątkowego?
W związku z wprowadzeniem na podstawie rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 września 2021 r. (Dz.U. z 2021 r., poz. 1612) stanu wyjątkowego na obszarze części województwa podlaskiego oraz części województwa lubelskiego wykluczona jest możliwość prowadzenia na tym obszarze polowań. Wynika to z przepisu § 2 pkt 6 przywołanego rozporządzenia, zgodnie z którym w czasie obowiązywania stanu wyjątkowego ogranicza się prawo do posiadania broni palnej, amunicji i materiałów wybuchowych oraz innych rodzajów broni poprzez wprowadzenie zakazu ich noszenia na obszarze objętym stanem wyjątkowym.
Polowania zbiorowe są organizowane na obszarach nieobjętych stanem wyjątkowym, po wcześniejszym dokładnym rozpoznaniu terenu, z zachowaniem szczególnych środków ostrożności. W przypadku, gdy w pobliżu terenu, na którym ma odbyć się polowanie następuje nasilenie prób przekroczenia granicy oraz odnotowywane są liczne przypadki ujęcia grup nielegalnie przekraczających granicę, koła łowieckie podejmują decyzję o odwołaniu zaplanowanych polowań.
Koła wykonujące polowania zbiorowe są poinstruowane o konieczności zachowania szczególnej ostrożności. Naganka oraz uczestnicy polowań są przeszkoleni na temat sposobu zachowania w przypadku napotkaniu grup uchodźców i mają obowiązek:
– natychmiastowego przerwania polowania,
– udzielenia pomocy na miejscu,
– poinformowania odpowiednich służb.
Natomiast myśliwi wykonujący polowanie indywidulane w przypadku spotkania osób, co do których istnieje podejrzenie, że nielegalnie przekroczyły granicę mają obowiązek:
– natychmiastowego przerwania polowania
– udzielenia pierwszej pomocy (jeżeli jest taka potrzeba)
– niezwłocznego poinformowania o tym fakcie odpowiednich służb.
Obserwacja terenu
Polski Związek Łowiecki w aplikacji EKEP (elektroniczna książka ewidencji pobytu na polowaniu) wprowadził przycisk ALERT, który daje możliwość bezpośredniego zgłoszenia faktu spotkania osób, co do których istnieje podejrzenie, że nielegalnie przekroczyły granicę.
Do obserwacji terenu służbom mundurowym służy też osiem zwyżek i 10 ambon wykonanych i przekazanych Straży Granicznej przez koła łowieckie okręgu białostockiego PZŁ.
Myśliwi murem za polskim mundurem
„Myśliwi murem za polskim mundurem” – pod takim hasłem myśliwi z własnej inicjatywy wspierają służby mundurowe na granicy. Jako pierwsi swoją pomoc zaoferowali Dariusz Woźniak, członek Koła Łowieckiego „Jenot” w Grójcu oraz Dorian Jankowski, członek Koła Łowieckiego „Łoś” w Łodzi, którzy wsparli żołnierzy 9 Braniewskiej Brygady Kawalerii Pancernej w Białowieży.
Koła łowieckie okręgu chełmskiego m.in. Koło Łowieckie nr 50 „Cietrzew” w Dubecznie oraz Kołem Łowieckim nr 48 „Ponowa” we Włodawie w ramach wdzięczności za trud i poświęcenie służbom mundurowym chroniącym polskiej granicy przed napływem nielegalnych migrantów, 4 grudnia br. przekazały żołnierzom wyroby z dziczyzny.
Natomiast Zarząd Okręgowy PZŁ w Białymstoku w porozumieniu z Podlaskim Przedsiębiorstwem Mięsnym w Białymstoku (PPM) postanowił w imieniu wszystkich myśliwych okazać solidarność z żołnierzami i funkcjonariuszami strzegącymi naszego bezpieczeństwa. W tym celu z tusz przekazanych przez koła łowieckie zostaną przygotowane świąteczne paczki z dziczyzną (ok 600 kg). Zostaną one dostarczone w okresie okołoświątecznym bezpośrednio do żołnierzy i funkcjonariuszy w placówkach przy granicy.
6. Uwaga, weszły w życie ograniczenia dotyczące wsiedlania bażantów, danieli oraz muflonów!
18 grudnia br. weszła w życie ustawa o gatunkach obcych z dnia 11 sierpnia 2021 r. Wprowadza ona do ustawy Prawo łowieckie ograniczenia dotyczące wsiedlania bażantów, danieli oraz muflonów.
2. Ustawa z 11 sierpnia 2021 r. o gatunkach obcych – Załącznik nr 2
Postanowienia
2) obwód łowiecki, w którym zostanie dokonane wprowadzenie do środowiska,
3) cel i uzasadnienie konieczności wprowadzenia do środowiska, w tym opis wpływu wprowadzenia do środowiska na prowadzenie prawidłowej gospodarki łowieckiej oraz na rodzime gatunki i siedliska przyrodnicze,
4) nazwę naukową gatunku, nazwę polską, jeżeli nazwa polska istnieje, oraz liczbę osobników, które zostaną wprowadzone do środowiska,
5) określenie sposobu, miejsca i czasu wprowadzenia do środowiska oraz zagrożeń związanych z wprowadzeniem do środowiska,
6) podmiot, który dokona wprowadzenia do środowiska,
7) plan kontroli liczebności gatunku objętego wprowadzeniem do środowiska,
8) proponowany okres, w jakim wprowadzenie do środowiska zostanie dokonane, nie dłuższy niż 5 lat.